10-dagesforespørgsel: når familien rammes af tragedie

Når en familie rammes af en tragedie, er det afgørende, at vi som samfund øjeblikkeligt træder til, når behovet opstår. I de små landsbyer stod kirken og lokalsamfundet klar, når vi ser tilbage i historien. Også skolen har ofte spillet en vigtig rolle. Det er ofte ikke tilfældet længere og ikke alle kan meningsfuldt gøre brug af det sikkerhedsnet kirken tilbyder.

Radikale Venstre ønsker derfor belyst hvilke tilbud vi har i Aarhus kommune til familier og mennesker, der rammes af en tragedie, hvor de fx mister et barn, en forælder, en søster eller en bror.

Desuden ønsker vi belyst hvordan eventuelle indsatser koordineres med regionen samt hvilke huller, der evt. måtte være opstået imellem indsatsen i sundhedsvæsenet og lokalt i kommunen.

Herudover ønsker vi belyst hvilke muligheder især børn og unge i Aarhus har for at få terapi og indgå i en sorggruppe, når der opstår et ønske herom?

Vi ønsker et fokus på forebyggende indsatser og på at få afdækket hvilke behov der er, som vi for øjeblikket ikke har ressourcer eller indsatser der tager hånd om i Aarhus kommune.

Endeligt ønsker vi en vurdering af ressourcebehovet i forhold til at sikre at langt bedre sikkerhedsnet, når behovet opstår.

Eva Borchorst Mejnertz

BESVARELSE:https://www.aarhus.dk/media/35537/besvarelse.pdf