14. maj

Folketingskandidater

Nedenfor kan du læse om vores 4 folketingskandidater.

Fra venstre: Henrik Vinther, Anne Sophie Callesen, Morten Østergaard og Katrine Robsøe.

Anne Sophie Callesen annesophiecallesen@gmail.com – tlf. 29 64 41 52

Jeg er 29 år og født og opvokset i Aarhus. Mine barndoms somre blev brugt dels i Tyskland hos min farmor og farfar og dels i mine danske bedsteforældres sommerhus i Thy. Jeg har rejst i Libanon og Syrien og studeret i København og i London. Jeg er mor til Frej, gift med Anders og arbejder til dagligt med gymnasierne i Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. Jeg stiller op som folketingskandidat, fordi jeg kæmper for, at den næste generation vokser op i et Danmark, hvor alle har lige muligheder.

1. Vores børn er vores fremtid! Børn skal møde verden med tillid og selvværd. Vi skal skabe bedre rammer for børnenes hverdag i daginstitutioner ved at prioritere flere pædagoger per barn. Mindst 3 voksne til 10 vuggestuebørn eller 19 børnehavebørn.

2. Fortsæt kampen for ligestilling! Vi skal fortsætte kampen for mere ligestilling gennem konkrete politiske initiativer - blandt andet på barselsområdet ved at give lige rettigheder til begge forældre.

3. Styrk det internationale samarbejde! Danmark skal bakke op om et stærkt europæisk samarbejde og om en fælles europæisk løsning for modtagelse af flygtninge. Samtidig skal vi investere i nærområderne og hæve ulandsbistanden for at forhindre, at mennesker har brug for at flygte.

Katrine Robsøe katrine@robsøe.dk – tlf. 27 24 29 05

Jeg hedder Katrine Robsøe, er 27 år gammel og arbejder som uddannelsespolitisk konsulent i Dansk Industri. Jeg stiller op til Folketinget, fordi jeg ønsker at skubbe Danmark i en ny retning. Vi kan mere – og vi skal mere. Danmark skal være et land, hvor vi har tillid til vores medmennesker og tiltro til fremtiden. Vi skal turde gå forrest og ikke være bange for omverdenen. Jeg er blevet kaldt 'evig optimist', og så har jeg en forkærlighed for håndbold, rejser og jordbærmilkshakes.

1. Beskyt de danske værdier! Jeg elsker Danmark, og netop derfor er jeg radikal. Danskhed er fællesskab, internationalt udsyn, næstekærlighed og mangfoldighed. Det vil jeg også have vores politik til at være.

2. Investér i uddannelse! Jeg ønsker et Danmark, hvor vi tror på fremtiden. Hvor vi ikke spare på, men investerer i uddannelse. Hvor vi dropper loftet og i stedet giver mulighed for uddannelse hele livet.

3. Sæt fart på den grønne omstilling! Jeg ønsker et Danmark, der går forrest i klimakampen. Danmark skal være foregangsland for grønne mål og bæredygtig forskning.

Henrik Vinther vinthermail@gmail.com – tlf. 86 12 87 33

Der er brug for forandring og at sende Danmark i en ny retning. Vores velfærdssamfund og de fantastiske muligheder det giver, skyldes ene og alene de handlinger og det mod, tidligere generationer har udvist. Derfor skal vi turde være dobbelt modige og investere i uddannelse, i grøn omstilling og et samlet, styrket Europa. Vi skal kere os om hinanden og vogte over vores anstændighed – og det er uanset, om man hedder Henrik eller Hassan. Jeg har min dagligdag i Aarhus, hvor jeg er kommunikationschef i Børn og Unge i kommunen. Jeg er gift med mine to børns skønne mor, og vi bor i Viby.

1. Jeg tror på uddannelse  og ikke på besparelser, stop-prøver for 6-årige, uddannelsesloft og fremdriftsreform. Uddannelse gør os klogere på hinanden, giver os indblik og udsyn.

2. Jeg tror på en grøn fremtid gennem vedvarende energi. Vi skal omlægge vores produktion, så den bliver grønnere og giver vores børn en fremtid i en renere, mere bæredygtig verden.

3. Jeg tror på en anstændig behandling af verdens udsatte – både i Danmark og i Verdens brændpunkter. Vi skal igen være et foregangsland og lade ulandsstøtten stige til 1 pct. af BNI.